Reklama
Siódmy Przyjazny Brzeg PDF Drukuj Email
Wpisany przez Administrator   
poniedziałek, 07 marca 2011 19:15

Zakończyła się VII edycja konkursu o Nagrodę Przyjaznego Brzegu za rok 2010. Była to pierwsza edycja pod patronatem honorowym Ministra Sportu i Turystyki, fundującego także Grand Prix. Rekordowa pod względem rekomendacji do konkursu – 37 (zgodnie z regulaminem kandydata zgłosić każdy może, lecz jury rozpatruje zgłoszenia, które zarekomenduje po weryfikacji co najmniej dwóch jego członków). Kolejny rekord to ilość nadesłanej dokumentacji, w tym fotograficznej i filmowej (kilkanaście gigabajtów). W pracach jury któremu przewodniczy Sekretarz Generalny ZG PTTK Andrzej Gordon a sekretarzem jest Mirosław Czerny, poza przedstawicielami PTTK uczestniczyli też delegaci Ministerstwa Sportu i Turystyki, Ministerstwa Infrastruktury, Polskiej Organizacji Turystycznej, Polskiego Związku Żeglarskiego oraz dotychczasowych laureatów Grand Prix Przyjaznego Brzegu.

Jury przyznało następujące nagrody:

Grand Prix – nagroda Ministra Sportu i Turystyki:

Związek Gmin "Jeziorak"

www.zwiazekgmin.eu

– za systemowe podejście do spraw turystyki i ekologii

 

W wyniku realizacji projektu finansowanego ze ZPORR, Związek Gmin "Jeziorak" stworzył pierwszy w Polsce kompleksowy system odbioru nieczystości płynnych i stałych z marin. W ramach systemu wybudowano 27 marin przystosowanych do obsługi turystów wypoczywających nad wodami jeziora Jeziorak (głównie żeglarzy, motorowodniaków i wędkarzy). Składa się on z kilku istotnych elementów: - 27 pomostów stałych i pływających, przy których ustawione są kosze na śmieci i toalety,

- jednostki asenizacyjnej wyposażonej w specjalistyczną pompę do fekaliów oraz żurawik do załadunku śmieci,

- portu mieszczącego się w Iławie stanowiącego m.in. bazę przeładunkową odpadów płynnych i stałych.

Żeglarze, motorowodniacy oraz wędkarze mają możliwość pozostawienia śmieci w koszach oraz skorzystania z toalet znajdujących się w marinach. Specjalistyczna jednostka asenizacyjna w okresie maj – koniec września opływa wszystkie mariny i zabiera śmieci oraz nieczystości na swój pokład, następnie wypróżnia je na zapleczu lądowym znajdującym się w Iławie. W ciągu 1 tygodnia każda marina sprzątana jest 2 razy. Przy obsłudze technicznej projektu pracują 3 osoby: 2 na statku oraz 1 w porcie. Odpady stałe są odbierane z zaplecza lądowego przez firmę Eko z Iławy, a nieczystości płynne po przepompowaniu do szamba, są odbierane wozem asenizacyjnym przez Iławskie Wodociągi. Wykonano mapę jeziora Jeziorak z zaznaczonymi pomostami i namiarami gps na nie, oznakowanie miejsc pozostawiania śmieci, wyprodukowano 15 tysięcy worków dla żeglarzy, zaktualizowano stronę www.zwiazekgmin.eu. Aktualnie Związek Gmin rozpoczyna realizację projektu o nazwie "Urządzenie kąpielisk wraz z infrastrukturą na terenie gmin należących do Związku Gmin Jeziorak". Projekt zakłada realizację 12 kąpielisk z odpowiednią infrastrukturą techniczną na terenie wszystkich gmin wchodzących w skład Związku Gmin.

 

Nagrody:

1. Klub Żeglarski LOK Popiel w Kruszwicy – za przystań i brzegi przyjazne dla wszystkich wodniaków. www.kzpopiel-kruszwica.org

Klub w ciągu 65 lat wyszkolił kilkadziesiąt tysięcy żeglarzy, systematycznie "odmładzając" także swoją przystań. KŻ POPIEL ma zawsze szeroko otwarte bramy i pomosty dla gości, których zawsze tu traktuje się jak przyjaciół. Atmosfera, organizacja życia klubowego, czystość, porządek i staropolska gościnność Klubu mogą być wzorem dla bardzo wielu renomowanych jednostek organizacyjnych tego typu w kraju i chwalona jest nie tylko przez turystów polskich, ale i zagranicznych. Od kilku lat ma przyznawane 5 gwiazdek w rankingu krajowych przystani prowadzonym przez miesięcznik ŻAGLE za jakoś usług. Od kilkunastu lat Klub POPIEL ściśle współpracuje z Ośrodkiem Wspierania Dziecka i Rodziny w Inowrocławiu. Ma na tym polu znaczne osiągnięcia wychowawcze i szkoleniowe zaskarbiając sobie wdzięczność wychowanków i i ich rodzin oraz wychowawców OWDR. Zawsze bierze udział we wszelkiego rodzaju akcjach charytatywnych i pomocowych. Żeglarzom oferowane są dwa duże pomosty cumownicze (60 miejsc), przy których można wynająć stałe (na sezon) miejsce dla cumowania jachtu czy łodzi. Slipowanie łodzi żaglowych lub motorowych. Wyżywienie w pobliskim hotelu "Sportowym". Szkolenie na stopnie żeglarskie. Usługi szkutnicze w zaprzyjaźnionym warsztacie szkutniczym. Przechowywanie sprzętu pływającego (zimowanie) w hangarach lub na otwartym terenie oraz osprzętu do łodzi, kajaków, desek windsurfingowych itp.

2. Spółka Mazury PTTK – za innowacyjność w tworzeniu oferty dla turystów. www.mazurypttk.pl

Spółka zarządza obiektami położonymi na wodą w Drawnie, Swornychgaciach, Charzykowych, Wdzydzach Kiszewskich, Łebie, Iławie, Starych Jabłonkach, Węgorzewie, Wilkasach, Rucianem Nidzie, Olsztynie, Sorkwitach, Babiętach, Bieńkach, Spychowie, Zgonie, Krutyni, Ukcie, Nowym Moście, Kamieniu. Mazury PTTK obecnie buduje port jachtowy w Wilkasach o pojemności 140 jachtów, będzie to jeden z najnowocześniejszych portów w Polsce. Trwają przygotowania do rozpoczęcia budowy (15 września 2010) budowy drugiego portu o pojemności 50 jachtów w Kamieniu. Port w Wilkasach będzie gotowy na sezon 2011. W ostatnich latach wymieniono cały sprzęt kajakowy. Obecnie Spółka dysponuje najnowocześniejszym sprzętem kajakowym na Mazurach, są to kajaki polietylenowe firm Lettmann, Prijon, Necky. W swojej działalności nie zapominamy o osobach niepełnosprawnych sukcesywnie przygotowując obiekty i sprzęt -przykładowo zakupiono specjalne kajaki 3 osobowe – SOMMERWIND. W Stanicy Wodnej w Sorkwitach wspólnie z klubem ACTIVE DIVERS z Warszawy jest prowadzona szkoła nurkowa.

3. Dom Rybaka w Starej Pasłęce – za przystań będącą godną wizytówką Zalewu Wiślanego. www.domrybaka.com Dom Rybaka położony jest u ujścia rzeki Pasłęki do Zalewu Wiślanego, to ostatni port polski przed granicą z Obwodem Kaliningradzkim. Jego przystań dysponuje miejscem cumowniczym dla ponad 30 jachtów. Dostępny jest na niej prąd i betonowy slip. Cały czas poszerzana jest oferta dla wodniaków oraz noclegowa (nowe domki) a także w zakresie organizacji wszelkiego typu imprez. W sezonie żeglarskim można wyczarterować jachty wybudowane we własnej stoczni, przystosowane do warunków zalewowych. Na tych samych jachtach organizowane są rejsy i szkolenia żeglarskie. W sezonie letnim działa również szkoła windsurfingu, pierwszego polskiego olimpijczyka w tej dziedzinie sportu Grzegorza Myszkowskiego. Kilka razy do roku organizowane są regaty żeglarskie, między innymi z cyklu PPJK (Puchar Polski Jachtów Kabinowych), mistrzostwa klasy Omega i inne również na życzenie. Dom Rybaka organizuje też spływy kajakowe na własnych kajakach. Ciekawy opis Nowej Pasłęki ( w tym wejścia do portu) można znaleźć pod adresem: http://www.zalewwislany.pl/?str=wiecej&nr=1&id=35 Zwrócić należy uwagę na szeroki charakter oferty dla żeglarzy, motorowodniaków, kajakarzy i zwolenników windsurfingu – łącznie z własną stocznią.

4. Pensjonat Bobrowy Dwór w Smrocku – za godzenie biznesu, turystyki i ekologii. www.bobrowydwor.pl

Jeden z pierwszych przypadków, gdy inwestor małej elektrowni wodnej zamiast odgradzać się od turystów, buduje obok pensjonat i przystań, tworzy urozmaiconą ofertę obejmującą spływy kajakowe rzeką Orzyc i innymi, nurkowanie (przy zaporze jest 8 m głębokości), wędkowanie na własnym łowisku pstrągowym itd. Przeciwieństwo sąsiedztwa większości budowli hydrotechnicznych w Polsce. Organizacja zrzeszająca Małe Elektrownie Wodne rekomenduje inwestorom tego typu przedsięwzięcia.

5. Fundacja AVE w Warszawie – za Wisłę zwracaną Warszawiakom.

www.fundacjaave.pl

Za doroczny projekt WISŁĄ PRZEZ MIASTO NIEUJARZMIONE oraz kajakowe ożywianie Wisły i Warszawy. Wisła dla Warszawy, Vistula Art Kayak, Nadwiślańskie Biesiady Muzyczne, Wisła Wielokulturowa, Kajakiem ku Mostom, Kajakowy Super Czad... - to tylko niektóre z nadwiślańskich działań i projektów, zrealizowanych przez Fundację AVE nad warszawską Wisłą. Ale koroną działań i wydarzeniem nieprzeciętnym, mającym ogromne znaczenie dla zbliżania mieszkańców do rzeki jest doroczny spływ powstańczy Wisłą przez Miasto Nieujarzmione, organizowany od 5 lat zawsze 1 VIII – w rocznicę wybuchu Powstania. Fundacja AVE od 5 lat organizuje spływy kajakowe warszawską Wisłą dla szerokich grup mieszkańców. Co roku od wczesnej wiosny do późnej jesieni Fundacja realizowane są cykle spływów wiślanych, które odbywają się co weekend. Nie są to spływy szablonowe. Oprócz wypraw rekreacyjnych, są spływy z warsztatami artystycznymi, spływy ekologiczne, spływy połączone z gawędami historycznymi o dawnej Wiśle i Warszawie..., a nawet – uruchomione od 2009 roku spływy dla cudzoziemców. Fundacja aktywnie promuje turystykę wodniacką i szlaki wodniackie na Mazowszu. Przez cały sezon trwają spływy rzekami Mazowsza, mało znanymi, niemalże zapomnianymi, a pięknymi – Wkrą, Pilicą, Rawką, Jeziorką, Bzurą. W ciągu 5 lat działania Fundacji w spływach wiślanych wzięło udział grubo ponad 4000 osób, z tego w spływach Powstańczych ponad 1000! We wszystkich projektach kajakowych realizowanych przez cały sezon na rzekach Mazowsza ( i popularyzujących i otwierających te szlaki dla szerokich grup) wzięło udział od 2005 roku 12 500 osób. Spiritus movens tych działań, ich duszą i głównym inicjatorem jest Prezes Fundacji AVE, Bartek Włodkowski, 30-latek, z zamiłowania wodniak, przewodnik kajakowy i instruktor rekreacji ruchowej. Zawodowo Bartek – z wykształcenia historyk - zajmuje się muzyką i prowadzeniem rozmaitych projektów edukacyjnych i kulturalnych.

6. Stowarzyszenie "Transgraniczny Klaster Turystyczny: szlak wodny Berlin-Szczecin-Bałtyk" – za skuteczne kreowanie międzynarodowej drogi wodnej.

www.bszb.pl

Przy Euroregionie Pomerania działa Grupa Partnerska na rzecz szlaku wodny Berlin-Szczecin-Bałtyk. Inicjatywa tego szlaku konkretyzuje się od lat dziewięćdziesiątych XX wieku. Z okazji Tall Ships Races’07 wydano nową mapę nawigacyjną Zalewu Szczecińskiego i Kamieńskiego. W 2009 roku przewodnik nawigacyjny "Szlak wodny BSzB". W 2010 roku Projekt "Międzyodrze – labirynty Doliny Dolnej Odry" zajął trzecie miejsce w edycji polskiej konkursu "Eden’10" na najlepszą wodną europejską destylację turystyczną. Głównym animatorem tych przedsięwzięć jest dr inż. Zbigniew Zbroja, jako pracownik naukowy Instytutu Okrętowego Politechniki Szczecińskiej, dyrektor Zachodniopomorskiej Izby Gospodarczej, Twórca "klastra", animator rejsów i innych wydarzeń, w tym targów, autor projektów przystani oraz szeregu badań i publikacji związanych z jachtingiem.

7. "Szkwał" - pismo Wrocławskiego Okręgowego Związku Żeglarskiego– za promocję turystyki wodnej, sportu i rekreacji.

www.wrozz.wroclaw.pl

Od wielu lat "Szkwał" popularyzuje turystykę żeglarską i publikuje artykuły na ten temat, w tym także artykuły o imprezach i innych przedsięwzięciach dotyczących turystyki wodnej organizowanych przez PTTK (KTŻ, CTW). Opisywane są rejsy i turystyczne imprezy żeglarskie, konferencje na temat turystycznych szlaków wodnych, konkurs o Nagrodę Przyjaznego Brzegu i jego wrocławscy laureaci oraz komunikaty i regulaminy różnych imprez wodniackich. Ze względów oczywistych Redakcja i czytelnicy "Szkwału" są najbardziej zainteresowani turystyką na Odrze i w jej otoczeniu. Redakcja promuje wszelkie inicjatywy związane z zagospodarowaniem Odry dla potrzeb turystyki wodnej, budowaniem przystani dla żeglarzy, kajakarzy i innych wodniaków, a także wszelkie działanie służące turystycznemu ożywieniu Odry. Od kilku lat "Szkwał" promuje budowę ośrodka żeglarskiego na Odrze na terenie dawnego zimowiska barek "Osobowice I", który w przyszłości będzie ogólnodostępną bazą dla żeglarzy i innych turystów płynących Odrą, czy to do Szczecina na Dni Odry czy do Brzegu, aby zwiedzać wspaniały zamek Piastów Śląskich. Akwen ten nazwano już w fazie projektu "Dolnośląskim Morzem". Nadmienić należy iż jest to unikalne, bo regionalne pismo wodniaków firmowane przez Wrocławski Okręgowy Związek Żeglarski. Ukazując się od 2002 roku udowodniło, że nie jest efemerydą.

8. Urząd Miasta w Tarnobrzegu – za przemianę kopalnianego wyrobiska w atrakcję turystyczno-rekreacyjną: Zbiornik Machowski.

http://osir.tarnobrzeg.pl/php/content/view/754/130

W latach 1994-2009 przeprowadzono rekultywację wyrobiska Kopalni Siarki "Machów", przekształcając je w jezioro o największej czystości wody w regionie. Jednocześnie jest to drugi pod względem wielkości (455 ha powierzchni, 40 m głębokości) zbiornik wodny na Podkarpaciu – po Solinie. W 2010 roku otwarto kąpielisko i przystań żeglarską. W planach jest również budowa stacji paliwowych z paliwem biodegradowalnym, co pozwoli na udostępnienie Jeziora Machowskiego także motorowodniakom, z zachowaniem wysokiej czystości wody. Jeszcze w listopadzie 2010 władze miasta złożyły także dwa projekty w ramach programu rewitalizacji na budowę stanicy wodniackiej oraz basenu i brodzika odkrytego z budynkiem towarzyszącym wraz z terenem rekreacyjnym, w związku z dużym zainteresowaniem plażą zostanie też ona dwukrotnie powiększona.

9. Urząd Miasta Czarnków - za nową przystań na Szlaku Noteci.

www.czarnkow.pl

Budowa przystani wodnej na Noteci w mieście Czarnków jest odpowiedzią na rosnące zainteresowanie szlakami wodnymi w Polsce. Przystań wodna budowana jest na trasie E 70, będącej jedynym połączeniem śródlądowym pomiędzy Odrą i Wisłą. W ramach prowadzonej inwestycji zrealizowane zostały zadania: bagrowanie basenu portowego dla uzyskania odpowiedniej głębokości żeglownej w całym basenie portu, przygotowanie terenu, wykonanie infrastruktury podziemnej niezbędnej dla funkcjonowania obiektu, wybudowanie budynku kapitanatu portu z zapleczem socjalnym, wybudowanie budynku magazynowego, wybudowanie SLIP’u do wodowania łodzi i jachtów, ponadto w ramach inwestycji przewidziano budowę dróg wewnętrznych, ciągów pieszych, parkingów, oświetlenia terenu, ogrodzenia, założenie zieleni, małej architektury, przygotowanie i zagospodarowanie miejsca na pole biwakowe, namiotowe oraz ognisko, wydzielenie miejsca gromadzenia odpadów stałych z budową ogrodzenia. Na wyposażeniu obiektu przystani będą m.in.: stojaki na rowery i kajaki, koła ratunkowe, pompy do opróżniania zbiorników ściekowych niezbędne do obsługi przypływających i cumujących jednostek pływających. Dzięki realizacji projektu świadczone będą kompleksowe usługi: gastronomiczne, przechowywanie łodzi, slipowanie, usługi czarterowe łodzi motorowych, usługi związane z infrastrukturą socjalną, usługi szkutnicze. Oprócz tego, na terenie lub w pobliżu przystani zlokalizowany zostanie sklep żeglarski, sklep z artykułami spożywczymi i przemysłowymi. Na terenie przystani nabyć można będzie przewodniki, mapy, poradniki, broszury, ulotki, pocztówki. Zakłada się, że przystań stanie się centrum kulturalno- sportowo- rekreacyjnym Czarnkowa i jego głównym produktem turystycznym. Projekt realizowany jest dzięki uzyskanemu w roku 2010 dofinansowaniu - w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007- 2013, Działanie 6.1. "Turystyka." Partnerem w projekcie jest Związek Miast i Gmin Nadnoteckich. Całkowita wartość inwestycji wynosi 3.200.000,00 zł.

10. Urząd Miasta i Gminy w Ślesinie – za inwestycje których większe miasta mogą pozazdrościć.

www.osir.slesin.net

W położonym na szlaku Warta-Gopło Ślesinie w 2010 roku otwarto nową dużą przystań wodną z trzema pomostami i kompleksowo zaprojektowaną a następnie zrealizowaną infrastrukturą turystyczną. To jednocześnie port macierzysty statku pasażerskiego "Pawełek".

11. Związek Miast i Gmin Dorzecza Parsęty z siedzibą w Karlinie – za inwestycje w kajakarstwo, stające się regionalnym czystym "przemysłem".

www.parseta.org.pl

Związek Miast i Gmin Dorzecza Parsęty od lat wspiera rozwój turystyki kajakowej na terenie swego działania, czyli w północno-wschodniej części województwa zachodniopomorskiego, m. in. oznakował szlaki kajakowe Radwi i Parsęty, wybudował sieć stanic kajakowych przy tych rzekach, zakupił także 60 kajaków polietylenowych oraz kilka (5 lub 6) specjalistycznych przyczep do przewozu kajaków. Inwestycje te zostały poczynione ze znaczącym udziałem środków unijnych, przede wszystkim funduszy unijnych w ramach programów współpracy transgranicznej. Ponadto Związek wydał swoim sumptem szereg wydawnictw informacyjnych i promocyjnych, poświęconych obydwu rzekom - przewodników, folderów, jak też mapę turystyczną. Od ośmiu lat Związek Miast i Gmin Dorzecza Parsęty jest organizatorem dorocznego, trzydniowego spływu kajakowego Radwią i Parsętą, kończącego się przy kołobrzeskich bulwarach. Bazą wszystkich spływów jest Przystań kajakowa w Karlinie, z pomostami, wiatą na sprzęt kajakowy, polem namiotowym, wyposażeniem socjalnym, toaletami i natryskami.

Nagrody specjalne:

1. Stacja Morska Instytutu Oceanografii Uniwersytetu Gdańskiego – za trudną sztukę godzenia ekologii z turystyką.

http://www.fokarium.pl

Stacja realizuje projekty:

- "Restytucja fok szarych w południowym Bałtyku" - czyli jak uczynić z rodzimej foki ambasadora bałtyckiej fauny a badania turystyczną atrakcją.

- "Baltic SeaBreeze" – mniej śmieci na brzegu, w wodzie i na dnie

- "Natura na fali" - czyli jak przekonać turystę, że Półwysep Helski jest lepszym miejscem do odpoczynku poza letnim sezonem.

- "Bez ryb nie ma rybaków" - kampania na rzecz ochrony siedlisk brzegowych Półwyspu Helskiego

- "Błękitna wioska" – pomysł połączenia rewitalizacji zabytkowej architektury usytuowanej w naturalnym krajobrazie z nowoczesną funkcją info-edukacyjną i badawczą. Jego częścią są projekty pn. "Bałtycka osada" i "Park wydmowy".

- "Ochrona cennych przyrodniczo siedlisk Cypla Helskiego poprzez ukierunkowanie ruchu turystycznego" - czyli jak zrobić, aby 350 tysięcy turystów rocznie nie rozdeptało wydm szarych – priorytetowego siedliska systemy Natura 2000 i było zadowolonych z odwiedzin końca Polski.

2. Firma Conspan – za technologiczne nowatorstwo dające czystą wodę.

www.conspan.pl

Firma opracowała dwie instalacje do oczyszczania wody, istotne dla turystyki wodnej: Agregat Kaskada. Wymiary: wysokość 115 cm, szerokość 60 cm, długość 130 cm, waga: ok. 300 kg. Dzięki swym wymiarom, może pracować praktycznie wszędzie bez konieczności rozbudowy infrastruktury. Kaskada utrzymuje wydajność od 450 do 900 dm3/h. W ciągu 20 h pracy KASKADA WT02 zabezpiecza 24 h zapotrzebowanie na wodę ok. 4000 osób. Należy podkreślić że podczas procesu wytwarzana jest rekordowo niska ilość ścieku. Urządzenie łatwe do transportu, mogące obsługiwać mariny i stanice wodne, także masowe imprezy nad wodą. Sprawność urządzenia sprawdzona w warunkach powodziowych. Agregat Ruczaj K-1. Wysokość – 560 mm, szerokość – 325 mm, głębokość – 210 mm. Wydajność urządzenia max 200 l/h, objętość uzdatnionej wody w cyklu 4 000 l, zasilanie 12V. Urządzenie mieścić się może na małym statku pasażerskim lub jachcie, dając wodę pitną wystarczającą dla całej jachtowej flotylli, eliminując konieczność posiadania dużych zbiorników wody pitnej.

Nagrody honorowe – imienne:

1. Andrzej Kornaszewski (Kruszwica) – w podziękowaniu za wychowanie tysięcy już żeglarzy.

Jeden z najwyżej cenionych nie tylko w Wielkopolsce animatorów żeglarstwa i turystyki wodnej. Wieloletni członek KŻ LOK "Popiel". Od 1994 roku pełni funkcję Komandora Klubu. Pod jego rządami od 15 lat Klub nieustannie rozwija swoja bazę udostępniając ją szerokim rzeszom wodniaków z całego kraju. Jest inicjatorem dziesiątek imprez i działań klubowych nie tylko wodniackich na rzecz społeczności lokalnej ze szczególnym ukierunkowaniem na młodzież, w tym nawiązania i rozwijania współpracy Klubu "Popiel" z Ośrodkiem Wspierania Dziecka i Rodziny w Inowrocławiu. Wytworzył atmosferę szczególnej przychylności dla środowiska skupionego wokół wody i rekreacji na wodzie we Władzach Samorządowych wszystkich regionalnych szczebli.

2. Zbigniew Ptak (Gdańsk) – za pracę by Żuławy, Pomorze, Noteć nie wstydziły się Europy.

Zbigniew Ptak jest dyrektorem pierwszego w Polsce wojewódzkiego Biura Rozwoju Dróg Wodnych. Jest między innymi animatorem projektu "Pętla Żuławska" . Zakłada on 27 inwestycji na szlaku wodnym, łączącym Gdańsk, Kwidzyn, Tczew, Malbork z portami na Zalewie Wiślanym i Elblągiem. Liczy łącznie ponad 300 km. Przebiega Wisłą, Martwą Wisłą, Szkarpawą, Wisłą Królewiecką, Nogatem, Kanałem Jagiellońskim, rzeką Elbląg i Pasłęką oraz częścią polskiego Zalewu Wiślanego. W ramach inwestycji wybudowane zostaną między innymi przystanie żeglarskie, turystyczne i pasażerskie w Braniewie, Tolkmicku, Nowej Pasłęce, Błotniku, Gniewie, Sobieszewie, Malborku, Białej Górze, Tczewie. Rozbudowane zostaną porty w Krynicy Morskiej, Kątach Rybackich, Elblągu, we Fromborku i Tolkmicku. Przebudowane mają być także śluzy itp. W projekcie uczestniczy łącznie 18 samorządów z Pomorza oraz Warmii i Mazur. Każdy z nich przeznaczy na poszczególne inwestycje na swoim terenie 30 proc. ich wartości. Realizacja "Pętli Żuławskiej" została podzielona na dwa etapy. Pierwszy będzie kosztował łącznie 84 mln zł. Ma zakończyć się w maju 2012 roku. Wraz z Jerzym Wcisłą zainicjował umowę o współpracy pomiędzy województwami pomorskim i mazursko-warmińskim, dotyczącą nie tylko Żuław. Jest też jednym z liderów programu rewitalizacji Międzynarodowej Drogi Wodnej E-70, Berlin – Bydgoszcz – Gdańsk – Kaliningrad – Kłajpeda oraz porozumienia 6 marszałków zainteresowanych województw. Inicjator i wydawca przewodnika "Pętla Żuław", szeregu konferencji na temat dróg wodnych i turystyki wodnej.

3. Jerzy Wcisła (Elbląg) – za lata pracy czyniącej Zalew Wiślany i Kanał Elbląski przyjaznymi.

Nowa polsko-rosyjska umowa o żegludze po Zalewie Wiślanym została podpisana we wrześniu 2009 r. podczas wizyty premiera Władimira Putina w Polsce. Jednak pierwsze statki przypłynęły Cieśniną Pilawską do Elbląga dopiero w czerwcu 2010. W 2010 roku zorganizowane zostały na polskiej i rosyjskiej części Zalewu Wiślanego międzynarodowe regaty "Trzech Marszałków", czyli Pomorskiego, Warmińsko-Mazurskiego oraz gubernatora Obwodu Kaliningradzkiego. Przy okazji Minister Spraw Zagranicznych RP podpisywał ze stroną rosyjską porozumienie ułatwiające ruch turystyczny i profesjonalną żeglugę na całym Zalewie. Na te cele uruchamiane są środki UE. Elbląg jest jednym z najważniejszych węzłów wodnych Polski, z ruchem na część rosyjską zalewu i przez Cieśninę Pilawską, na Bałtyk, na Żuławach, w ujściowej części Wisły oraz przez Kanał Elbląski na Pojezierze Ostródzko-Iławskie. Jerzy Wcisła od ponad dziesięciu lat działa na rzecz rewitalizacji dróg wodnych subregionu delty Wisły, Zalewu Wiślanego i Kanału Elbląskiego. Zajmuje się tą tematyką jako dziennikarz, publicysta, wydawca książek, samorządowiec i pozarządowiec, a od pięciu lat także dyr. Biura Regionalnego w Elblągu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Warmińsko-Mazurskiego. Jest współautorem Międzynarodowych Zlotów Żeglarskich, które od czterech lat organizowane są przez marszałków województw pomorskiego i warmińsko-mazurskiego na Zalewie Wiślanym. W ubiegłym roku doprowadził do poszerzenia kręgu organizatorów o rząd Obwodu Kaliningradzkiego i podpisania deklaracji o wspólnej, corocznej organizacji Międzynarodowych Regat o Puchar Trzech Marszałków / Gubernatorów. Podpisanie Deklaracji odbyło się z udziałem ministra spraw zagranicznych RP Radosława Sikorskiego. Od początku reprezentuje marszałka województwa warmińsko-mazurskiego w Konsorcjum powołanym na rzecz budowy Kanału łączącego Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Konsorcjum przygotowało Studium Wykonalności tej inwestycji, w chwili obecnej wykonywane są badania oddziaływania na środowisko tego przedsięwzięcia. Uczestniczy w pracach zespołu, który opracował projekt "Pętla Żuławska". Projekt przewiduje wykonanie 19 inwestycji (wartość ok. 110 mln zł) w delcie Wisły i na Zalewie Wiślanym, znakomicie poprawiających warunki uprawiania turystyki wodnej w tym regionie (budowa i modernizacja marin, przystani, mostów, śluz, itp.). Pierwszy etap Projektu, obejmującego 14 inwestycji – wartości ok. 85 mln zł – będzie zrealizowany do 2012 roku. Aktualnie jest realizowany projekt, którego J. Wcisła jest liderem. W projekcie "MDW E 70 – turystyka bez granic" Obwód Kaliningradzki i Województwo Warmińsko-Mazurskie wraz z partnerami: Kłajpedą i Województwem Pomorskim przygotują koncepcję rozwoju turystyki wodnej na wschodnim odcinku MDW E 70, obejmującym Zalew Wiślany, Kaliningradzki aż do Zalewu Kurońskiego. Kolejny projekt, którego J. Wcisła jest liderem został opracowany w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Litwa–Polska–Rosja 2007-2013 i nosi nazwę: "Droga Wodna E- 70: drogą dobrej współpracy transgranicznej". W realizacji projektu wartości 4 mln euro uczestniczy szereg partnerów z Litwy, Rosji oraz Polski. Celem Projektu jest zbudowanie jednolitej koncepcji rozwoju turystyki wodnej obejmującej cały akwen Zalewu Wiślanego, wraz z częścią rosyjską, Zalewem Kurońskim i łączącymi je drogami wodnymi. Projekt ma przygotować działania inwestycyjne w tym zakresie.

4. Bartłomiej Włodkowski (Warszawa) – za kierowanie nieszablonowymi przedsięwzięciami wodnymi.

Akademia Kajakowa Niepełnosprawnych, która działa od 5 lat przy Fundacji AVE, to pomysł Bartka na aktywizację niepełnosprawnych i integrację z klubową młodzieżą, która uczestniczy w tych spływach w charakterze wolontariuszy. Co roku odbywa się 10-20 spływów dla niepełnosprawnych na różnych rzekach. Uczestnicy mogą zgłaszać się indywidualnie, ale także grupowo – jest współpraca w tym zakresie z różnymi organizacjami zajmującymi się osobami niepełnosprawnymi (KSNAW, ośrodek w Helenowie, Otwarte Drzwi i in.). Każda osoba niepełnosprawna - niezależnie od rodzaju niepełnosprawności, o ile brak przeciwdziwskazań lekarskich może uczestniczyć. Co roku pływa 200-300 osób niepełnosprawnych, a spływy mają charakter integrujący. Zabezpieczają je i animują młodzieżowi wolontariusze z Fundacji - ratownicy WOPR. Młodzież kształtuje w sobie odpowiedzialność, charakter... W 2010 roku zabrano na spływ dzieciaki z Helenowa (na wózkach), marzyły o wyprawie kajakowej od zawsze, ale dopiero ten program umożliwił im realizację marzeń. Poza tym działa klub kajakowy i niepełnosprawni, którzy chcą kontynuować wodniacką przygodę uczestniczą w nim i pływają też na "zwykłych" spływach.

5. Zbigniew Zbroja (Szczecin) – za osiągnięcia naukowe i praktyczne dla polskich wód.

Przy Euroregionie Pomerania działa Grupa Partnerska na rzecz szlaku wodny Berlin-Szczecin-Bałtyk. Inicjatywa tego szlaku konkretyzuje się od lat dziewięćdziesiątych XX wieku. Z okazji Tall Ships Races’07 wydano nową mapę nawigacyjną Zalewu Szczecińskiego i Kamieńskiego. W 2009 roku przewodnik nawigacyjny "Szlak wodny BSzB". W 2010 roku Projekt "Międzyodrze – labirynty Doliny Dolnej Odry" zajął trzecie miejsce w edycji polskiej konkursu "Eden’10" na najlepszą wodną europejską destylację turystyczną. Głównym animatorem tych przedsięwzięć jest dr inż. Zbigniew Zbroja, jako pracownik naukowy Instytutu Okrętowego Politechniki Szczecińskiej, dyrektor Zachodniopomorskiej Izby Gospodarczej, Twórca "klastra", animator rejsów i innych wydarzeń, w tym targów, autor projektów przystani oraz szeregu badań i publikacji związanych z jachtingiem.

Oficjalne ogłoszenie wyników konkursu oraz wręczenie nagród to tradycyjnie już Targi Wiatr i Woda, będące też jak co roku okazją do debaty "co czynić, by polskie brzegi były bardziej przyjazne?" Pojawili się nowi sponsorzy nagród i upominków dla laureatów, tym wydawca urokliwych kalendarzy prezentujących żeglugę śródlądową – Multicop sp. z o.o. z Bydgoszczy . Zgłoszona została propozycja uruchomienia w kolejnej edycji konkursu nagrody publiczności – w głosowaniu internetowym. Gratulujemy wszystkim laureatom, zapraszamy do kolejnych edycji konkursu – i na coraz bardziej przyjazne brzegi.

Mirosław Czerny

Sekretarz jury

Nagrody Przyjaznego Brzegu

Poprawiony: poniedziałek, 07 marca 2011 19:36
 
Joomla themes, affordable business hosting.